فیلتر شنی همانطور که از نامش پیداست، یک وسیله سخت‌گیر است که برای آب شرایط خاصی گذاشته و چنانچه ذرات موجود در آب از دستوراتش سرپیچی کنند طبق قوانین فیلترینگ آن‌ها را از دور خارج می‌کند. شاید متوجه منظورم نشده باشید اما اگر مطلب را تا پایان بخوانید، حتما متوجه خواهید شد.

فیلتر شنی چیست؟

شاید تا به حالا فیلتر شنی را از نزدیک دیده باشید اما نامش را ندانید. فیلترهای شنی در واقع یک جسم کپسولی شکل هستند که یک لوله‌ کشی روی آن سوار شده است. نحوه کارش به این صورت است که موادی در فیلتر ریخته می‌شود، آب از بالا وارد می‌شود و سپس تصفیه انجام می‌شود. پس از تصفیه، آبی که از پایین فیلتر بیرون می‌زند، آب تصفیه شده زلال و شفاف است.

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\3.png

کار فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی یک پیش تصفیه است که کارش حذف ذرات معلق در آب تا قطر ۵۰ میکرون است. در واقع اگر شما ذره‌ای داشته باشید که اندازه‌اش از پنجاه میکرون بالاتر باشد و در آب مخلوط باشد، فیلتر شنی آن ذره را حذف می‌کند.

شاید برایتان سوال شده باشد که ۵۰ میکرون چقدر است؟ همانطور که می‌دانید یک سانتی‌متر ده میلی‌متر است. حالا هر یک میلی‌متر را در ذهنتان به ۱۰۰۰ قسمت تقسیم کنید، هر قسمت از ۱۰۰۰ یک میکرون است.

مهم‌ترین ویژگی فیلترهای شنی، دقت این وسایل در حذف ذرات معلق ۵۰ میکرونی است.

طرز کار فیلتر شنی

فیلتر شنی به خودی خود هیچ کاری انجام نمی‌دهد چون همه چیز بستگی به موادی دارد که داخلش ریخته می‌شود. یعنی در واقع مواد که در داخل این وسیله ریخته می‌شود، نحوه کار آن را مشخص می‌کند. موادی که در فیلتر شنی ریخته می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • سلیس‌ها در اندازه‌های درشت، متوسط و ریز
  • کربن‌ها
  • ریزین‌های تبادل یونی

کربن‌ها باعث حذف بو، طعم و کلر موجود در آب می‌شود و اغلب همراه با سلیس این مواد را در فیلترهای شنی می‌ریزند. در واقع نوع فعالیت فیلترهای شنی بسته به سلیس، کربن و ریزین‌های تبادل یونی تعیین می‌شود.

فیلترهای شنی در مکان‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد و نحوه عملکرد آن‌ها بسته به موادی که درونش می‌ریزند، متفاوت است. یکی از رایج‌ترین مکان‌های مجهز به فیلترهای شنی استخر است. در فیلتر شنی استخر از سیلیس برای تصفیه آب استخر کمک می‌گیرند.

مراحل کار فیلترهای شنی عبارتند از:

  1. تصفیه آب ( Fillter)
  2. شستشوی معکوس فیلتر (BackWash)
  3. شستشوی فیلتر ( Rinse)
  4. تخلیه آب بدون عبور از فیلتر (waste)
  5. چرخش آب بدون عبور آب از فیلتر به صورت ثقلی زمانی که پمپ خاموش است (Recirculate)
  6. خارج کردن فیلتر از سیستم (closed)
  7. خواب زمستانی سیستم (winter)

C:\Users\umet\Desktop\عکس متن\4.png

مرحله تصفیه جز مهمترین مراحل در عملیات فیلترهای شنی است. در این مرحله آب از طریق پمپ وارد فیلتر می‌شود و از طریق نازل خورشیدی کف جمع‌آوری می‌شود. سپس از طریق لوله وسط عبور می‌کند و وارد محل می‌شود. در صورتی که رقم فشار از حد مجاز بالاتر رفت، کاربر پمپ را خاموش می‌کند، اهرم شیر را به صورت backwash می‌چرخاند و عملیات بک واش اتفاق می‌افتد.

انواع فیلتر شنی

فیلترهای شنی بسته به جنس و شکل ظاهری به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود.

انواع فیلتر شنی از نظر جنس:

  1. فلزی
  2. FRD (پلاستیکی)

انواع فیلتر شنی از نظر اندازه

  1. عمودی
  2. افقی

کاربران بر حسب انتظاراتشان از فیلترهای شنی یک نوع محصول را انتخاب می‌کنید مثلا در محیط‌هایی که فشار آب بالایی دارد، مدل‌های فلزی کاربرد بیشتری دارد. همچنین در مواردی که فیلتر شنی نزدیک به نور خورشید است اصلا مدل پلاستیکی پیشنهاد نمی‌شود.

محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

در هنگام خرید یک فیلتر شنی، محاسبه ظرفیت آن یک امر ضروری است که باید به درستی انجام شود. مثلا شما می‌خواهید برای یک استخر یک فیلتر شنی مناسب را انتخاب کنید، برای این کار باید حتما به حجم استخر و میزان آب درون آن دقت کنید تا یک فیلتر شنی باکیفیت با ظرفیت مناسب را خریداری نمایید.

نحوه محاسبه ظرفیت فیلتر شنی در چند مرحله انجام می‌شود:

  1. ابتدا میزان حجم آب استخر را اندازه‌گیری می‌کنیم.
  2. در مرحله دوم زمانی که طول می‌کشد تا آب استخر تصفیه شود را در نظر می‌گیریم.
  3. سپس حجم آب را تقسیم بر مدت زمان تصفیه می‌کنیم و ظرفیت فیلتر شنی را به دست می‌آوریم.

حالا که ظرفیت فیلتر شنی به دست آمد، می‌توانید برند و مدل محصول را از بین تنوع بالای فیلترهای شنی به دست آورید. البته برای محاسبه دقیق ظرفیت محصول بهتر است از کارشناسان در این زمینه کمک بگیرید.

طریقه نصب فیلتر شنی

قبل از نصب فیلتر شنی به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. دقت کنید که محلی که می‌خواهید فیلتر شنی را روی آن نصب کنید در معرض نور خورشید یا یخ زدگی نباشد، اگر جنس فیلتر پلاستیکی است حتما به این مورد دقت کنید.
  2. علاوه بر این این دستگاه را جایی نصب کنید که لوله ورودی آب و کفشور فاضلاب در نزدیکی‌اش باشد.
  3. اگر هم از فیلتر شنی و هم از فیلتر کربنی یا فیلترهای دیگر استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که فیلتر شنی به ترتیب مورد اول باشد چون در ابتدا این فیلتر، شن و آلودگی‌های آب را می‌گیرد و دیگر فیلترها کارشان را بهتر انجام می‌دهند.
  4. حتما برا نصب این فیلترها یک شیر در مسیر ورودی، یک شیر در مسیر خروجی و همینطور با یک شیر دیگر یک مسیر بای پس برایش درنظر بگیریم که اگر به هر دلیلی خواستیم فیلتر را تصفیه کنیم، مسیر آب قطع نشود.

C:\Users\umet\Desktop\photo_2023-06-20_12-53-07.jpg

نصب فیلتر شنی شامل چند مرحله است:

  1. نصب لوله نازل: لوله نازل در واقع یک قطعه شیاردار است که باعث یکنواخت کردن جریان آب فیلتر در هنگام تصفیه و بکواش می‌شود. این لوله در مرکز قرار می‌گیرد، باید در هنگام نصب مراقب باشیم که حتما در مرکز باشد و جابه‌جا نشود.
  2. ریختن مواد در فیلتر: قبل از اینکه برای ریختن مواد اقدام کنیم باید حتما توجه داشته باشیم که درب لوله نازل را با چسب پپوشانیم تا مبادا مواد به داخل لوله برود. همانطور که در مطالب بالا هم گفته شد مواد موجود در یک فیلتر شنی متفاوت هستند. برای اینکه بدانید در فیلتر کربن بریزید یا سلیس یا مواد دیگر باید قبل از هر چیز به دفترچه راهنما مراجعه کنید تا بفهمید که چه ماده‌ای برای دستگاه شما مناسب است.
  3. ترتیب ریختن مواد: اگر دستگاه چند کاره است و امکان این را دارد که چند ماده را به صورت همزمان درونش بریزید، باید به ترتیب ریختن مواد دقت کنید. برای مثال ابتدا سلیس و سپس کربن را بریزید یا ابتدا سلیس‌های دانه درشت، سپس متوسط و در آخر سلیس‌های ریز را بریزید. پس از هر بار ریختن مواد کمی مخزن را تکان دهید تا خوب ترکیب شود.
  4. مرحله نهایی: پس از ریختن مواد، چسب روی لوله نازل را برمی‌داریم و سپس شیر را با استفاده از یک نازل روی مخزن نصب می‌کنیم. پس از آن شلنگ ورودی، خروجی و تخلیه را با استفاده از اتصال دهنده روی شیر نصب می‌کنیم. محل نصب شنگ ورودی و خروجی حتما باید روبروی هم باشد.

اگر شما صاحب یک استخر یا پرورش ماهی هستید پیشنهاد می‌کنیم که بخاطر دقت فیلترهای شنی در حذف مواد آلوده داخل آب، حتما این محصولات را خریداری نمایید چون آب تصفیه شده و سالم به بهبود کارتان کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این از این فیلترها در صنایع متفاوتی از جمله کشاورزی، موتورخانه‌ها، تاسیسات و… استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌اش محدود به یک صنعت نمی‌شود چون فیلتر شنی بهترین وسیله برای حذف شن گل و لای، ماسه، ذرات معلق در آب، سختی آب و… است.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

مطالب مشابه

ارسال نظر

0 نظر